Drodzy nauczyciele i licealiści.
Zapraszamy do skorzystania z zajęć popularnonaukowych, zarówno w formie wykładu, jak też ćwiczeń i laboratoriów, które przeprowadzą pracownicy naszego Instytutu.
Ze względu na wymagania sprzętowe, na zajęcia zapraszamy do pracowni naszego Instytutu. Oferujemy oczywiście gotowość przeprowadzenia zajęć w Państwa placówkach.
Poniżej zaprezentowane są przykłady tematów wykładów popularnonaukowych a także zajęć laboratoryjnych. Jesteśmy gotowi przygotować i przeprowadzić także inne zajęcia wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom zainteresowanych grup.
Profesjonalna kadra akademicka, dobre warunki lokalowe oraz różnorodna aparatura laboratoryjna gwarantują zorganizowanie zajęć na wysokim poziomie.
Wykłady popularnonaukowe:
- Biofilm – sposób bakterii na przetrwanie.
- Pasożyty wokół nas – jak żyć, aby ich uniknąć.
- Co można odczytać z muszli mięczaka?
- Jak żyć? Codzienność roślin wodnych.
- Świat roślin w szkle.
- Wyścig zbrojeń w przyrodzie, czyli jak rośliny potrafią bronić się przed owadami.
- Kajakiem przez Eurazję – ekspedycje naukowe w dzikie zakątki Palearktyki.
- Bogactwo przyrodnicze południowej Afryki (Namibia, Botswana, RPA).
- Przez tajgę i tundrę – przyroda Finlandii i Norwegii.
- Euforia biegacza, czyli ewolucyjna nagroda w biegach długodystansowych.
- Ornitologia na co dzień – ABC obserwatora ptaków.
- Ewolucyjne zasady doboru partnera.
- Seryjni zabójcy.
- Odontologia kryminalistyczna – wykorzystanie zębów w ekspertyzach sądowych.
Warsztaty/ćwiczenia laboratoryjne
- Chromosomowa teoria dziedziczenia – muszka owocowa (Drosophila melanogaster) jako organizm modelowy.
- Cytogenetyka – chromosomy mitotyczne (obserwacja mitozy pod mikroskopem).
- Zobacz DNA na własne oczy.
- W laboratorium biologii molekularnej – izolacja DNA z różnych rodzajów materiału biologicznego.
- Barwienie bakterii metodą Grama.
- Analiza wrażliwości bakterii na różne antybiotyki.
- Kultury in vitro roślin od A–Z.
- Nie taki pająk straszny...
- Zobacz sam – anatomia owada, czyli nauka przez praktykę.
- Oznaczanie witaminy C w sokach owocowych.
- Badanie antyoksydacyjnych właściwości produktów spożywczych.
- Otrzymywanie i właściwości olejków eterycznych.
- Właściwości przeciwutleniające surowców zielarskich.
- Banki nasion – współczesne Arki Noego.
- Rosnący problem – obce rośliny inwazyjne.
- Rzeka życia – nauka rozpoznawania krwinek różnych kręgowców.
- Jak rozpoznać ludzką krew –porównanie krwinek różnych kręgowców.
- Wykrywanie śladów krwi.
- Co możemy odczytać z kości – podstawy antropologii sądowej.
- Analiza wieku człowieka na podstawie stopnia obliteracji szwów w czaszce.
- Filtrować czy nie filtrować – porównanie właściwości fizycznych i chemicznych wody wodociągowej niefiltrowanej i filtrowanej.
- SYMBIO – system wczesnego ostrzegania o zanieczyszczeniach wód.
- Poznajemy głosy ptaków (warsztaty w terenie).
Grupa ćwiczeniowa – do 15 osób.
Warsztaty skierowane do uczniów klas maturalnych, zdających maturę z biologii w nowej formule
- Nowoczesna biotechnologia – narzędzia i techniki biologii molekularnej oraz inżynierii genetycznej.
Celem warsztatów jest zapoznanie z enzymami restrykcyjnymi (mapy restrykcyjne – analiza genetyczna), detekcją w żelu agarozowym – elektroforezą.
Warsztaty składają się z wykładu (60 minut) oraz ćwiczeń praktycznych (120 minut).
Grupa ćwiczeniowa – do 15 osób.
- Elementy analizy statystycznej dla biologów.
Celem warsztatów jest zapoznanie z podstawowymi parametrami statystyki: średnią arytmetyczną, średnią ważoną, medianą, odchyleniem standardowym, współczynnikiem zmienności oraz graficznym przedstawieniem danych.
Warsztaty składają się z wykładu (60 minut) oraz ćwiczeń praktycznych (120 minut).
Grupa ćwiczeniowa – do 12 osób.