INSTYTUT NAUK BIOLOGICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

Drodzy nauczyciele i licealiści.

Zapraszamy do skorzystania z zajęć popularnonaukowych, zarówno w formie wykładu, jak też ćwiczeń i laboratoriów, które przeprowadzą pracownicy naszego Instytutu.
Ze względu na wymagania sprzętowe, na zajęcia zapraszamy do pracowni naszego Instytutu. Oferujemy oczywiście gotowość przeprowadzenia zajęć w Państwa placówkach.
Poniżej zaprezentowane są przykłady tematów wykładów popularnonaukowych a także zajęć laboratoryjnych. Jesteśmy gotowi przygotować i przeprowadzić także inne zajęcia wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom zainteresowanych grup.
Profesjonalna kadra akademicka, dobre warunki lokalowe oraz różnorodna aparatura laboratoryjna gwarantują zorganizowanie zajęć na wysokim poziomie.

Lista proponowanych tematów zajęć:

Tematy wykładów popularnonaukowych dla szkół

  1. Biofilm – sposób bakterii na przetrwanie.
  2. Pasożyty wokół nas – jak żyć, aby ich uniknąć.
  3. Co można odczytać z muszli mięczaka?
  4. Podstępni łowcy – jadowite tajemnice natury.
  5. Intymne życie pająków.
  6. Jak żyć? Codzienność roślin wodnych.
  7. Ekologia płytkich jezior.
  8. Wyścig zbrojeń w przyrodzie, czyli jak rośliny potrafią bronić się przed owadami.
  9. Zbiorowiska roślinne okolic Siedlec, podstawy fitosocjologii.
  10. Leśna kapsuła czasu – sekrety Puszczy Białowieskiej
  11. Przez tajgę i tundrę – przyroda Finlandii i Norwegii.
  12. Kajakiem przez Eurazję – ekspedycje naukowe w dzikie zakątki Palearktyki.
  13. Australia – świat do góry nogami.
  14. Bogactwo przyrodnicze południowej Afryki (Namibia, Botswana, RPA).
  15. Euforia biegacza, czyli ewolucyjna nagroda w biegach długodystansowych.
  16. Ewolucyjne zasady doboru partnera.
  17. Ornitologia na co dzień – ABC obserwatora ptaków.
  18. Odontologia kryminalistyczna – wykorzystanie zębów w ekspertyzach sądowych.

Tematy warsztatów/ćwiczeń laboratoryjnych dla szkół
W nawiasach podana maksymalna liczebność grupy i czas trwania zajęć. Na zajęcia w laboratoriach wskazane jest posiadanie fartucha ochronnego i rękawiczek jednorazowych)

  1. Chromosomowa teoria dziedziczenia – muszka owocowa (Drosophila melanogaster) jako organizm modelowy [do 15 osób, 45 minut]
  2. Cytogenetyka – chromosomy mitotyczne. Przygotowanie preparatów gniecionych. Obserwacja mitozy pod mikroskopem, wyliczanie indeksu mitotycznego. [do 15 osób, 45 minut]
  3. Zobacz DNA na własne oczy – izolacja DNA z owoców [do 15 osób, 45 minut]
  4. W laboratorium biologii molekularnej – izolacja DNA z różnych rodzajów materiału biologicznego [do 15 osób, 120 minut]
  5. Budowa ściany komórkowej bakterii. Barwienie bakterii metodą Grama
    [do 15 osób, 45 minut]
  6. Ocena wrażliwości bakterii na antybiotyki [do 15 osób, 45 minut]
  7. Nie taki pająk straszny... [do 15 osób, 45 minut]
  8. Tajemnice anatomii owada. Jak budowa wpływa na funkcjonowanie? Sekcja karaczana. [do 15 osób, 45 minut]
  9. Oznaczanie witaminy C w sokach owocowych [do 15 osób, 45 minut]
  10. Badanie antyoksydacyjnych właściwości produktów spożywczych
    [do 15 osób, 45 minut]
  11. Otrzymywanie i właściwości olejków eterycznych [do 15 osób, 45 minut]
  12. Właściwości przeciwutleniające surowców zielarskich [do 15 osób, 45 minut]
  13. Banki nasion – współczesne Arki Noego [do 12 osób, 45 minut]
  14. Dzika kuchnia – jadalne rośliny łąk i lasów [do 12 osób, 45 minut]
  15. Rosnący problem – obce rośliny inwazyjne [do 12 osób, 45 minut]
  16. Morfologia krwinek kręgowców – nauka rozpoznawania krwinek różnych kręgowców [do 15 osób, 45 minut]
  17. Jak rozpoznać ludzką krew – porównanie krwinek różnych kręgowców
    [do 15 osób, 45 minut]
  18. Co możemy odczytać z kości – podstawy antropologii sądowej
    [do 15 osób, 45 minut]
  19. Analiza wieku człowieka na podstawie stopnia obliteracji szwów w czaszce
    [do 15 osób, 45 minut]
  20. Filtrować czy nie filtrować – porównanie właściwości fizycznych i chemicznych wody wodociągowej niefiltrowanej i filtrowanej [do 12 osób, 45-60 minut]
  21. SYMBIO – system wczesnego ostrzegania o zanieczyszczeniach wód
    [do 15 osób, 45 minut]
  22. Poznajemy głosy ptaków (warsztaty w terenie) [do 15 osób, 45 minut] *
  23. Niewidzialni wrogowie - jak pasożyty wpływają na nasze zdrowie i jak się przed nimi chronić? [do 15 osób, 45 minut]
  24. Dzikie rośliny jadalne i użytkowe [do 15 osób, 45 minut]
  25. Drzewa i krzewy w Polsce [do 15 osób, 45 minut]

* Zajęcia w plenerze mogą się odbyć w dobrą pogodę (bez deszczu i wiatru), od kwietnia do końca maja

Warsztaty skierowane do nauczycieli i uczniów klas maturalnych zdających maturę z biologii 

Serdecznie zapraszamy nauczycieli i uczniów na warsztaty edukacyjne, które pomogą rozwiać wszelkie wątpliwości i przygotować się do matury z trudnych zagadnień ze statystyki i biotechnologii! To wyjątkowa okazja, aby zgłębić te tematy w sposób praktyczny!

Co oferujemy?

  • Zajęcia praktyczne

o   Uczestnicy będą mieli możliwość samodzielnego wykonywania zadań oraz pracy w laboratorium, co pozwoli lepiej zrozumieć skomplikowane koncepcje.

  • Doświadczeni prowadzący

o   Warsztaty poprowadzą doświadczeni nauczyciele akademiccy, którzy z pasją podzielą się swoją wiedzą i metodami naukowego myślenia.

  • Interaktywne podejście

o   Dzięki aktywnym metodom nauczania, każdy uczestnik będzie mógł lepiej przyswoić omawiane zagadnienia i przygotować się z zagadnień maturalnych.

Szczegóły warsztatów. Program składa się z 14 godzin wykładów i 8 godzin ćwiczeń.

Tematyka zajęć obejmuje: zapoznanie z elementami analizy statystycznej dla biologów; podstawowe techniki izolacji i analizy DNA; wybrane technik inżynierii genetycznej w biotechnologii; podstawowe parametry stosowane w analizie statystycznej danych biologicznych i graficzne przedstawienie danych, umożliwiające prawidłową interpretację opisywanych statystycznie zjawisk przyrodniczych; podstawy metodologii badań w naukach przyrodniczych; elementy zarządzania wiedzą przyrodniczą.

Kto może wziąć udział?

Warsztaty są otwarte dla wszystkich nauczycieli i uczniów zainteresowanych pogłębianiem wiedzy w dziedzinach statystyki i biotechnologii

Zarządzenie Rektora nr 32/2025 z dnia 01.04.2025 roku w sprawie utworzenia warsztatów maturalnych „Metody badawcze w biologii. Inżynieria genetyczna i biotechnologia" oraz ustalenia wysokości opłat.