INSTYTUT NAUK BIOLOGICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

Biochemia i Biologia Molekularna

  • Molekularne uwarunkowania oddziaływań środowiskowych
  • Molekularne podstawy allelopatii
  • Molekularne podstawy oddziaływań rośliny roślinożercy
  • Charakterystyka wybranych grup roślinnych ksenobiotyków
  • Metabolizm wtórny – definicja, bioróżnorodność strukturalna i znaczenie ekologiczne
  • Zadania szlaku kwasu szikimowego
  • Zadania szlaku aktywnego octanu
  • Biochemiczne adaptacje organizmów żywych do roślinnych ksenobiotyków
  • Diagnostyka molekularna oddziaływań środowiskowych pomiędzy żywymi organizmami
  • Molekularne aspekty bioinformatyki
  • Molekularne podłoże stresu oksydacyjnego
  • Mechanizmy generowania wolnych rodników tlenowych
  • Mechanizmy antyoksydacyjne
  • Antyoksydanty nieenzymatyczne
  • Antyoksydanty enzymatyczne

Fizjologia Roślin i Genetyka

  • Znaczenie wody w procesach fizjologicznych u roślin
  • Makroelementy w życiu roślin: ich pobieranie i rola (na przykładzie jednego z nich)
  • Mikroelementy w życiu roślin rola (na przykładzie jednego z nich)
  • Procesy oddechowe u roślin: etapy i produkty
  • Fitohormony – omówić ich rolę jednego z nich
  • Fitohormony związane z dojrzewaniem i starzeniem
  • Główne stresy abiotyczne: ich rodzaje i wpływ na roślinę
  • Metale ciężkie w środowisku i ich wpływ na procesy fizjologiczne roślin (na przykładzie jednego z nich)
  • Sposoby dziedziczenia cech u człowieka
  • Choroby genetycznie uwarunkowane – podział ze względu na zasięg mutacji
  • Czynniki teratogenne
  • Podział mutacji ze względu na ich zasięg
  • Dziedziczenie cytoplazmatyczne
  • Allele wielokrotne - dziedziczenie grup krwi
  • Na czym polega konflikt serologiczny

Zoologia

  • Techniki mikroskopowe w anatomii
  • Metody kraniometryczne u człowieka i zwierząt
  • Przyczyny powstawania zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym człowieka
  • Rozwój aparatu ruchu (stabilizująco-lokomocyjny)
  • Inwestycje w potomstwo i opieka nad młodymi u zwierząt
  • Charakterystyka sieciowych pająków naroślinnych
  • Budowa układu pokarmowego i związek z dietą u zwierząt
  • Znaczenie gatunków wskaźnikowych w praktycznej ochronie przyrody
  • Przejawy dymorfizmu płciowego
  • Synantropijne zwierzęta
  • Znaczenie martwego drewna w lasach
  • Migracje zwierząt
  • Dziuplaki pierwotne i wtórne
  • Budowa i funkcjonowanie bezkręgowców w różnych warunkach (wolnożyjące, osiadłe)
  • Czynniki limitujące zagęszczenia ptaków

Botanika

  • Porównanie roślin nagozalążkowych i okrytozalążkowych, dwuliściennych i jednoliściennych
  • Charakterystyka anatomiczna, morfologiczna i ekologiczna wybranych rodzin np. Ranunculaceae, Rosaceae, Asteraceae, Poaceae, itp.
  • Formy życiowe i rozprzestrzenianie się roślin
  • Klasyfikacja roślin synantropijnych. Przykłady ze swojego terenu
  • Charakterystyka zbiorowisk roślinnych z następujących grup systematycznych (zbiorowiska leśne i zaroślowe, zbiorowiska łąkowe, zbiorowiska muraw, zbiorowiska wodne i nadwodne, zbiorowiska synantropijne itp.)
  • Czynniki wpływające na różnorodność gatunkową fitocenoz
  • Przystosowanie się roślin do warunków środowiska
  • Synantropizacja i jej efekty na różnych poziomach organizacji szaty roślinnej
  • Monitoring i inne metody badawcze nad populacjami różnych gatunków
  • Różnorodność lasów w Polsce
  • Sukcesja biologiczna. Naturalne i antropogeniczne zakłócenia tego procesu
  • Ochrona przyrody w Polsce – problem lokalny czy globalny
  • Rezerwaty przyrody i parki krajobrazowe na Nizinie Południowopodlaskiej (woj. mazowieckie, byłe województwo siedleckie itp.)
  • Główne założenia ochrony przyrody w programie NATURA 2000
  • Omów znane Ci obiekty chronione Dyrektywy Siedliskowej NATURA 2000 (woj. mazowieckie)

Edukacja Biologiczna i Ochrona Przyrody

  • Nauczyciel biologii – osobowość, przygotowanie przedmiotowo-pedagogiczne
  • Etyczne aspekty pracy nauczyciela biologii
  • Aktywność nauczyciela biologii w środowisku szkolnym i pozaszkolny
  • Problemy bioetyczne w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
  • Projekty dydaktyczne z biologii i ich znaczenie w nauczaniu przedmiotu
  • Edukacja prozdrowotna na lekcjach biologii
  • Nauczyciel biologii wychowawcą. Problematyka lekcji wychowawczych i jej związki z nauczaniem biologii
  • Rozwój zainteresowań biologicznych z uwzględnieniem konkursów i olimpiad przedmiotowych
  • Znaczenie wiedzy biologicznej i potrzeba kształcenia biologiczno – środowiskowego
  • Przygotowanie uczniów do rozwiązywania problemów
  • Wykorzystanie przyrodniczych obiektów występujących w lokalnym środowisku w nauczaniu biologii
  • Przygotowanie uczniów do sprawdzianów zewnętrznych
  • Nauczyciel biologii na ścieżce awansu zawodowego
  • Motywacja i możliwości jej kształtowania
  • Wielcy dydaktycy i ich ponadczasowe myśli w odniesieniu do współczesnego kształcenia przyrodniczego

Ekologia i Ochrona Środowiska

  • Znaczenie pierwiastków biogennych w środowisku
  • Gospodarka wodno-ściekowa w świetle przepisów prawa w Polsce
  • Przyczyny, skutki i sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom wód powierzchniowych
  • Porównanie biocenoz rzek i jezior na tle czynników środowiskowych
  • Formy ochrony przyrody a działalność turystyczna
  • Skład gatunkowy i struktura przestrzenna makrofitów
  • Rola makrofitów w zbiornikach wodnych
  • Interakcje międzygatunkowe autotrofów wodnych
  • Czynniki wpływające na rozmieszczenie bentosu w rzekach
  • Znaczenie mięczaków w ekosystemach wodnych
  • Powiązanie mięczaków słodkowodnych z innymi organizmami
  • Strategie zdobywania pokarmu u kręgowców
  • Adaptacje ptaków drapieżnych
  • Specjaliści i oportuniści pokarmowi
  • Waloryzacja środowisk przyrodniczych

Fizjologia Zwierząt

  • Przebieg rozwoju zarodkowego ryb, różnice międzygatunkowe
  • Wpływ czynników środowiska na rozwój zarodkowy ryb
  • Przebieg rozwoju larwalnego ryb, różnice międzygatunkowe
  • Wpływ czynników środowiska na rozwój larwalny ryb
  • Sztucznie stymulowany rozród ryb, inkubacja i podchów larw
  • Zagrożenia dla ryb w środowisku naturalnym
  • Gatunki rzadkie i zagrożone ryb w Polsce oraz ich znaczenie
  • Wpływ odczynu wody na stadia młodociane ryb
  • Wpływ odczynu wody na ryby
  • Naturalne warunki środowiska wodnego i ich wpływ na ryby
  • Antropogeniczne zmiany w środowisku wodnym i ich wpływ na ryby
  • Ichtiofauna Polski
  • Znaczenie badań nad rozwojem różnych gatunków ryb
  • Ryby karpiowate w wodach Polski, występowanie, wymagania środowiskowe, zagrożenia
  • Wpływ odczynu wody na poziomie komórkowym

Mikrobiologia

  • Budowa bakterii
  • Cechy determinujące chorobotwórczość bakterii
  • Charakterystyka rodziny Enterobacteriacae
  • Bakteryjne czynniki etiologiczne zakażeń i zaburzeń pokarmowych u ludzi
  • Czynniki zjadliwości pałeczek Escherichia coli odpowiedzialnych za zakażenia układu moczowego
  • Charakterystyka rodzaju Staphylococcus
  • Choroby wywoływane przez Staphylococcus aureus i gronkowce koagulazo-ujemne
  • Toksyny wytwarzane przez gronkowce
  • Enzymy gronkowcowe
  • Charakterystyka pałeczek Pseudomonas aeruginosa
  • Mechanizmy lekooporności u bakterii
  • Biofilm bakteryjny – charakterystyka i udział w zakażeniach
  • Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na rozwój bakterii
  • Zastosowanie technik genetycznych do wykrywania i różnicowania drobnoustrojów chorobotwórczych
  • Flora fizjologiczna organizmu człowieka